Co robić w kryzysie emocjonalnym?

Co robić w kryzysie emocjonalnym?

Lipiec 29, 2018 27

Gdy stres się nasila, przestajemy tracić panowanie nad swoimi działaniami, wpadamy w automatyzmy i działamy impulsywnie. Mamy wtedy kilka możliwości, które mogą zmniejszyć ten stan i wspomóc wracanie do równowagi.

 

Chwila samotności
Jeżeli jesteś w silnych emocjach i czujesz, że możesz wybuchnąć, to dobrym prewencyjnym zachowaniem jest powstrzymać się od mówienia i działania i pobyć samemu ze sobą (jeżeli sytuacja nie wymaga natychmiastowych działań). Gdy jesteś już sam to to, co możesz zrobić, by sobie pomóc to zapisać swoje myśli, zrobić relaksację, pomedytować lub udzielić sobie samemu wsparcia.

 

Zapis myśli
Polecam dwa rodzaje zapisywania myśli, które u mnie działają. Pierwszy polega na swobodnym zapisie własnych myśli bez cenzury. Pozwala mi to wyrzucić z siebie to, co kłębi się w głowie, trochę to poukładać i daje mi ulgę. Drugi sposób to zapisuję to, co mnie porusza i złości. Gdy już to zapiszę, to czekam 24h i czytam, czy to, co zapisałem ma w mojej głowie taki sam wydźwięk. Jeżeli po 24h myślę inaczej, to dochodzę do wniosku, że moje myśli były związane tylko z emocjami, a nie z tym, co myślę o danej sprawie racjonalnie. Pomaga mi to by nie podejmować za wcześnie działań, których mógłbym żałować.

 

Relaksacja
Gdy emocje są zbyt silne, to relaksacja jest sprawdzoną techniką do redukcji stresu związanego z tymi emocjami. Do najpopularniejszych należy relaksacja Schultza i Jacobsona. Można też skorzystać z wizualizacji, relaksacji skupionej na oddechu lub swoim ciele. Najwygodniejszym sposobem jest włączenie nagrania, w którym jesteśmy prowadzeni co mamy robić bądź wyobrażać sobie. Na YouTube jest wiele nagrań, wybierz takie, w którym głos lektora będzie Ci odpowiadał. Sprawdzone nagranie dla relaksacji Jacobsona możesz znaleźć na stronie relaksacja.pl

 

Wsparcie samego siebie
To, co możesz jeszcze zrobić, gdy jesteś sam ze sobą, to udzielić sobie samemu pomocy psychologicznej. Możesz mówić do siebie w myślach lub na głos, jak będzie Ci wygodniej. Chodzi o to, by zaopiekować się sobą, nie krytykować, współczuć i zadbać o poczucie bezpieczeństwa. Możemy sami siebie zapytać: „Czemu jesteś zły/smutny?”, „Czego potrzebujesz?”, „Co Cię tak najbardziej zabolało?”. Rozmowa ze sobą w myślach jako forma wsparcia jest czymś normalnym. Może też być tak, że poczujemy się jak dziecko, któremu trzeba powiedzieć, że jesteśmy z nim i że może na nas liczyć. To tak jakby nasz wewnętrzny rodzić opiekował się naszym wewnętrznym dzieckiem.

 

Rozmowa z bliską osobą
Wsparcie bliskich jest niezastąpioną pomocą, gdy emocje biorą nad nami kontrolę. Jeżeli masz taka możliwość, to poproś bliskiego o rozmowę. Może to być rozmowa przez telefon, na spacerze bądź na osobności w jakimś pomieszczeniu.

 

Spacer
Wyjdź na spacer, najlepiej do parku lub lasu. Pozwoli Ci to odsunąć się od trudnego zdarzenia, zdystansować. Może przyjdą Ci jakieś przemyślenia do głowy a moze po prostu umysł się wyciszy a ciało uspokoi.

 

Jeżeli emocje są zbyt silne i pojawią się destrukcyjne lub autodestrukcyjne chęci, wtedy najlepiej udać się do Ośrodka Interwencji Kryzysowej, gdzie dostaniemy wsparcie i będziemy mogli z kimś porozmawiać. Jeżeli takiego nie ma w Twoim mieście, to zadzwoń na Kryzysowy Telefon Zaufania. Nie jest wstydem prosić i szukać pomocy. To oznaka szacunku do siebie i dbania o swoje zdrowie.